Ännu en arbetsvecka ...

Ja då var det söndagkväll igen, och för ett par timmar sen insåg jag att jag hade missat min kör - det hade redan gått en timme av övningstiden då jag tittade på klockan … Då satt jag dessutom på pizzerian i Näsviken och mumsade pizza tillsammans med Henrik, så det var inte så mycket att göra åt. Vi hade tillbringat eftermiddagen och kvällen på Norrbo Central och hade ingen middag planerad, och så slog hungern till, hårt och skoningslöst. Nåja. Här kommer i alla fall en lägesuppdatering:

Jens har nu startat sin firma, ”Källmans”, och har jobbat stenhårt hos oss med att mura på vår murstock och förbereda för montaget av kaminen. Trots att han aldrig har murat så stora saker förut så blev det rent ut sagt skitbra. Ok, det är inte klart ännu men det är verkligen på god väg.


Här har Jens putsat murstocken.

Via mail har Henrik och jag den senaste tiden bollat med Monica Dare om tapeter och färgsättning. Nu har Monica kommit upp från Stockholm till Norrbo, och har idag varit med oss på plats i lokalerna. Vi har slutligen bestämt oss för vilka tapeter och övriga färger som vi ska använda, och det kommer förstås att bli såååå tjusigt :) Målning av panel och övriga snickerier är nästan klar, men färgen har tagit slut (igen) så vi ska köpa en liten burk till nu till veckan och färdigställa den delen. Som superbonus kommer Monica med trädgårds- och inredningstips också, och hon tänker även till om vår logotyp. Sweet!

 

Henrik har rivit ut golvmattan i badrummet i stora huset, och Urban Rörkrökare dök upp i dag för att inspektera golvbrunnen som han ska lägga om. Han ska också dra in vatten/avlopp till det blivande pentryt i samma hus. Så snart Urban har fixat detta kommer Jannes Golv och lägger ny matta, som vi såg ut i fredags, och sen fixar vi in toan och handfat och vips så har vi en personaltoalett.

 

Henrik har faktiskt lyckats med konststycket att laga spisen till slut. Han har bytt och kopplat om komponenter och till och med virat koppartråd först 200 varv av och sen på en spole, och häpp, nu funkar det! Min lilla elektriker … Det känns faktiskt jättebra (om än lite ovant) att ha en induktionsspis, för den är verkligen grymt snabb och det går så himla bra att justera temperaturen snabbt. I fredags lagade jag första maträtten i köket; en chili con carne med mycket frästa grönsaker i (lök, finhackad vitkål, rivna morötter, paprikabitar, kidneybönor) som sedan provåts av Jens och Magnus Brink. De verkade tycka att det smakade gött! Receptet till efterrätten, chokladfudge med marshmallows, måste dock omarbetas då den var alldeles för kladdig (men smarrig ändå!).

 

Efter nämnda fredagslunch for jag miljö- och hälsoskyddskontoret och lämnade in anmälan om livsmedelsverksamhet tillsammans med alla HACCP-papper, och det kändes som ett mycket positivt och bra möte! I morgon måndag ska jag färdigställa ansökan om serveringstillstånd (alkohol) så att jag kan lämna in den också, så är vi verkligen på g. 

Nu verkar det också som att vi har ett par hyresgäster till kontorshotellet! Mer om detta senare. Med datorns hjälp har vi snickrat på lite spröjs på de moderna eftermonterade fönstren på denna byggnad. Om vi får säga det själva så kommer huset nog att se skapligt ut med fuskspröjs och lite rödfärg:


Sidan mot vägen i dag ...


... och med datorspröjs!


Gaveln i dag ...


... och med datorspröjs!


Besökarna till Centralen är många, och det känns väldigt roligt för alla är så glada och tycker att det blir så fint och kommer att bli så kul. Haha, vi får väl hoppas att de har rätt! Dagens gäster har fått prova Henriks lyxchokladbollar och dessutom dricka kaffe ur de urgulliga små kopparna som vår ”hemmagrannar” Maja-Lena och Pelle har skänkt till Centralen.  Har jag förresten nämnt att vi har fått in en luftvärmepump av märket Mitsubishi till stora huset? Den är tystgående och sprider värme till huset. Ja just ja, Snickar-Roland tittade in i dag, och han har fått i uppdrag att renovera köpmansdisken som vi hittade på vinden.

 

Det är fantastiskt att ha så många härliga människor i sin närhet. Och att våren håller oss i ett järngrepp!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0