Första gästerna har varit hos oss :)

Efter en himla massa jobbande (återkommer till det nedan) så var vi idag redo att ta emot våra första gäster, ett gäng glada personer från Turistbyrån i Hudik/Delsbo. Gudrun Holmberg hade tagit med dem på vandring på Norrboleden, en av de fina vandringslederna här som stigfinnargruppen ser till att hålla i gott skick. När gänget hade vandrat drygt halvvägs (d.v.s. ca 7-8 km) så stannade de till hos oss och lunchade. Till förrätt fick de en tomatsallad med tomater och gurka från Järvsö - det är en sann glädje varje år när dessa enormt välsmakande grönsaker dyker upp i affären. Huvudrätten bestod av två sorters Dellenlax (tack Ove och Svempa!!), varmrökt och kallrökt, med ljummen potatissallad. Knäckebröd från Pyramidbröd. Till efterrätt var det blåbärskräm med mjölk, och så kokkaffe förstås (å te för några). Gästerna tyckte det var riktigt skönt att få sitta vid kaminen, då de blev lite kalla när pulsen gick ned av maten. Det går så fort att få lite go värme i den där kaminen, och jag är så nöjd med att vi har fått in den. Mysfaktorn är rätt hög även på sommaren när regnet hänger i den kyliga luften.

(Självklart glömde jag bort att ta bild på det hela.)

En sak var lustig idag. För första gången på evigheter kände jag det som att arbetsdagen var slut. När klockan var 15 så hade jag diskat och städat undan efter lunchen, jag bytte om från kökskläder till civila kläder, och vips så kändes det som att jag blev "färdig". Den känslan har jag inte haft på hela våren tror jag. Inte för att det är "klart" på NC, men det kändes lite så. Jag firade det hela med att åka till Näsviken, köpa en Glass och hämta ett par paket till vår butik.


Ett av världens dyraste.


En rund kaka.

I helgen har vi haft besök av Henriks pappa KG och brorsdotter Nora. De har jobbat och slitit som bara den för brödfödan, som dessutom serverades väldans sent om dagarna.


För den delen så var det KG som hade med sig en massa vildsvinskött till oss. Här mumsar vi vildsvinsburgare en sen kväll. Henrik och jag stod i alla fall för de ädla dryckerna :) En Nya Zeeländsk Gewürztraminer smakade fint till. Dagen innan njöt vi av kotletter från vildgris, som verkligen var smarriga, och fick extra god röksmak av lite hickoryspån på grillen.

KG och Nora har målat såväl knutarna på stora huset (vitt) och dörrar till garage, bageri etc. (grönt).


Grönt är skönt?!

Henrik och KG har ägnat ganska lång tid åt att få upp lister i stora huset. Jätteskönt att det är gjort! Men mest nöjd blev KG över trappräcket på altanen, det blev väldigt stadigt och fint så nu kan man endast med stor svårighet trilla ned där.

Jag klippte gräset i en dag typ. Jag fixade också i ordning i köket med alla köksgrejor. Nora och jag spenderade en dag på stan för att shoppa bilen full, ändå fick vi inte tag på allt. Men vi har faktiskt fått upp gardiner i konferensrummet :) Barnsligt blommiga var de, till Noras förtret. Nå, hon själv valde får-gardiner till kontorshotellet, så jag tycker vi är kvitt.


Härliga hemsömmerskan Monica har sytt till och hängt upp alla fluffiga smakfullt vita gardiner till lillhuset. Hon har även fixat sommarblomster till vaser på alla bord. Såå fint!

Sunes bilder i hallen väcker mycket uppmärksamhet. Kul kul! 

Jag har pratat med alkoholhandläggaren. Vårt ärende togs upp i torsdags, och tydligen var det (som förväntat) ingen som hade något att invända mot vår planerade verksamhet. Nu håller protokollet på att justeras, och kanske så har jag tillståndet i min hand på fredag.


Det börjar bli dags att fylla de små söta ölsejdlarna från KG och Monkan med annat än saft :) 

Tyvärr har vår kassaapparat inte levererats ännu. Tydligen har det blivit nån vajsing nånstans. Innan vi har den så kan vi inte öppna, tror jag ... (Bara för fakturakunder.) Måste ringa och höra med leverantören igen i morgon. 

Klart har vi däremot fått från Polisen angående det här med att vi ordnar offentliga tillställningar. Eller klart och klart. Jag har ju i några mail ifrågasatt hur de tolkar lagtexten, eftersom jag inte tolkar den på samma sätt som de gör. Tydligen väljer de att hoppa över paragrafen om att de offentliga tillställningarna ska anordnas på "offentlig plats". Lite skumt tycker jag. Därför drar de slutsatsen att vi anordnar offentliga tillställningar, vilket man ska söka tillstånd för (och förstås betala en slant). Men jag har tjatat så himla mycket om att våra tillställningar kommer vara så lugna och fina att de gör bedömningen att det hela kommer ske "utan risk för ordning och säkerhet" och därför befrias vi från tillståndskravet. Vi ska dock göra en anmälan (gratis!). Polisdamen ifråga önskade mig avslutningsvis EN TREVLIG HELG med stora bokstäver, varför jag antar att saken är slutdiskuterad. Jag får väl vara nöjd för nu med att spara 600 kr per år, men nån gång ska jag söka klarhet i detta, var så säkra :)

För att prata om nåt roligare så har vi fått en superfin donation från Magnus Källman:


Ett lass med spisved, för kalla dagar. Stort tack, Magnus! Det värmer, som man säger :)

Vi tackar också Magnus kusin Jens inkl. släptåg av ungar, som kom förbi på NC med glass i helgen. Det kylde! Vi får också tacka Elisabet för stolar och bord, och Roland för frysboxen. Vi väntar med spänning på de fuskspröjs som Roland håller på att snickra till fönstren på storhuset. Och på de skyltar som Henrik håller på att måla i enlighet med det förra inlägget.

Nu orkar jag inte skriva mer. Jag har säkert glömt en massa (tack till alla som jag har glömt att tacka!!!), men snart får Ni komma till Norrbo Central och se hela skiten live :) Tyvärr vet jag inte riktigt när, som sagt. Vi har sagt att vi kör invigning fredagen den 2 juli men vi hoppas verkligen att vi kan smyga igång innan dess. Återkommer såklart om detta!

Sköt er!
/B


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0