Vilken jäkla lyx! (Och en alkoholinspektion)

Som så ofta så är våra övningar på NC mer eller mindre oförutsägbara, och så var det även denna fredag. Vi hade tre bokningar innan + att ytterligare några matgäster trillade in. Detta gjorde att vi initialt fick ha bra fart i köket, som nu äntligen är kompletterat med Siri!


Välkommen till NC, Siri :)

Med typ en timmes förberedelser kastades Siri in bland våra hamburgare och pepparbiffar, och hon skötte sig som förväntat utmärkt bra. I huvudsak så härjade Siri och Henrik i köket medan jag skötte beställningar, drickaservering etc. Det var full snurr förstås, men med denna "nya" organisation kunde vi jobba mycket snabbare och mer effektivt (åtminstone om vi får säga det själva hehe).


Eftersom vädergudarna bjöd på regn så valde gästerna klokt nog att sitta inne och mysa denna afton.

Så droppade matgästerna av och fridens liljor blommade i våra lokaler. Plötsligt stod det en tjej och en kille i farstun och såg vilsna ut. Jag hoppade fram som gubben i lådan och välkomnade dem och tänkte börja förhöra mig om vilka de var, men si, de hann före mig. De var nämligen kommunens alkoholinspektörer, berättade de glatt. En lätt rosa färg spred sig till mina kinder när jag insåg att det var inspektion på gång - spännande att få se hur det skulle gå till! Som ni vet så kör vi ju med rent mjöl i påsen och gör vårt allra bästa att följa alla regler och paragrafer, men det här var ändå lite småkul så där :)

De började med att säga samma sak som många andra besökare före dem, nämligen att det kändes som att komma hem till någon, och så tog de av sig skorna och klev in! Vi satte oss i rosa rummet och de ställde frågor om våra öppettider, konstaterade att NC inte var något festställe för de allra yngsta vuxna, kollade på utrymningsvägar (och sa samma sak som Räddningstjänsten, att det inte verkade svårt att ta sig ut vid behov), undrade om vi hade Happy Hour ("Nej"), såg att vi inte hade någon alkoholreklam, frågade vem som var serveringsansvarig, ville se ett utdrag från kassaapparaten, kollade vilken mat och vilka alkoholfria alternativ vi hade på menyn och lite såna saker.


Annelie och Micke satt i ett annat hörn och tjuvlyssnade under inspektionens gång ..!

Inspektörerna verkade i alla fall väldigt nöjda med lilla NC och knatade ganska snabbt iväg igen. Jag är också jättenöjd. Förutom att verksamheten var helt ok i deras ögon så lyckades jag följa de två saker vi fick lära oss på alkoholkursen angående alkoholinspektion: Skoja inte med inspektörerna och försök inte muta dem! Så jag som emellanåt kan tycka att det är jättekul att säga lustiga saker vid de mest olämpliga tillfällen lyckades hålla mig helt seriös - och jag bjöd dem inte ens på kaffe :)

Jag var så seriös så jag glömde bort att ta en bild på dem. Hoppas att de kommer tillbaka :)

Ett stort tack till alla våra skötsamma härliga gäster som gör att vi har det så mysigt på NC, ni gör att vi kan ha detta ställe öppet!

Efter inspektionen så drällde det in lite annat löst folk, och kvällen fortsatte ungefär som vanligt, lite mat och prat runt borden. Vi fick många positiva (och inga negativa) kommentarer om att vi ska ha alkotestapparaten hos oss en vecka i juli. (Undrar om det var för att jag skrev om den och vår alkoholpolicy i förra blogginlägget som vi fick en alkoholinspektion??) När klockan närmade sig midnatt så lunkade alla gäster hemåt och vi hyfsade till i lokalerna. Återigen kände vi att det är Väldigt Skönt för oss att stänga kl 24. Även om det bara handlar om en timme så är det en otrolig skillnad för oss.

Nåt som är rent ut sagt en jäkla lyx är att Siri numera kommer och städar lokalerna "dagen efter" åt oss! Så hon torkade och dammsög och fejade och donade, alltmedan Henrik och jag ägnade oss åt att planera menyn för den bokning vi har på måndag kväll. Då kommer nämligen sju personer från Henriks jobb och ska dinera hos oss tillsammans med ett par holländska leverantörer, som förutom att göra affärer ska få äran att se lite av den hälsingska landsbygden. Henrik ska inte jobba med mig då utan han ska äta med gänget, och han tycker att det ska bli gött sköj att agera gäst i sin egen verksamhet! Det kan nog till och med vara lite nyttigt att uppleva det vi gör fast "från andra sidan".

Observera att vi har stängt nästa fredag, som är midsommarafton. Vårt nästa öppethållande är fredagen den 1 juli. Och i juli utökar vi öppettiderna till onsdag-, fredag- och lördagkvällar kl 18-24!

Hej hej!
/B


Kommentarer
Postat av: Bodil

Oj då. Henrik berättade nu att han faktiskt har fått en negativ kommentar om alkotestapparaten. Så jag förtydligar att det kommer att vara högst frivilligt att blåsa i den, vi kommer inte att propsa på blåsande utan det bestämmer man helt själv, och vi kommer inte att ge sämre service till de som inte vill blåsa :) Och framför allt kommer vi att informera om att de värden som uppmäts enbart är "test", d.v.s. inget som håller ifall ni direkt efter skulle få blåsa hos polisen.

2011-06-18 @ 21:44:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0